Znanstveno stručni skup
Ljudski resursi u suzbijanju terorizma
prof. dr. sc. Vilko Žiljak 1
1
Grafički fakultet , Getaldićeva 2, Zagreb, Hrvatska,
Nevidljivi elementi u zaštiti dokmenata
Sažetak: Istražuju se optički sustavi koji omogućuju doživljaj različitih slika sa
istog materijala. Nanošenje mikroleća na otisak omogućuje kreiranje višestrukih
informacija koje e odazivaju u različitim situacijama. Realizirani su sustavi
sa lećama veličine manjim od 0,3 milimetara. Svaki pojedinačni tekst, svaka pojedinačna
slika može se izlučiti, provjeriti njena autentičnost ako se posjeduje
identičan sustav leća kojim zamršen sustav slika postaje vidljiv s našim očima.
Provedeni su eksperimenti u tehnici flip-flop te u prostornom, 3D prikazu
slike. Primjena mikroleća je idealna za dokumente i vrijednosnice kada se na
jednom mjestu nalazi desetak različitih informacija.
Ključne riječi: mikroleće, zaštitni tisak, zaštitne boje
Uvod
Nazivamo sustavno miješanje slika „nevidljivim slikama“. Naše oči ne
razlučuju pojedinu sliku kada su preko nje otisnute druge slike. Površina od
nekoliko kvadratnih decimetara mikroleća leća postaje medij za spremanje slike
koja je u piksel strukturi razlučena na dersetake dijelova za svaku pojedinu
leću. Kako naše oko vidi veličine do 0.3 mm, mogu se u prostor pod jenu leču
„sakriti“ desetak slika, desetak tekstova na jedno mjesto. Provedba zaštitnog
tiska uključuje primjenu spot boja, višestruko otiskivanje na istom mjestu a u
različitim tehnikama. Novije tehnike uključuju hibridnost sa digitalnim tiskom.
Zašto nam se dešavaju napadi krivotvoritelja na vrednosnice izvedene
grafičkim tehnikama? Nove tehnike tiska dostupne su šiprokom krugu koisnika.
Zanemaruje se njihovo svojstvo izvrsnosti u imitiraju starije uhodane tehnike
izrade vrednosnica.
Mikroleće u zaštitnoj
grafici
Presporo povlačenje starijih rješenja i nadomještavanje s novijim patentima
je nužnost o ćemu se ne želi mnogo govoriti, djelovati ili priznati da je to
nužnost u suzbijanju inflacije korivotvorenja. Na odjelu za računala i tisatski
slog razvili smo desetak postupaka te primjenili na proizvodima koji trebaju
biti zaštićeni ili su nosici zaštitnoga tiska. Ovdje se prezentiraju tehnike
koje transformiraju vidljivi u nevidljivo sa svojstvima vizualnog dinamičkog
ponašanja grafičkog uradka. Grafika se mijenja, vidi ili upće ne vidi,
omogućuje doživljaj prostornosti ili „plivanja“. To se dešava ako se grafika
miće u odnosu na naše oči, ako se mijenja kut gledanja, ako ju obasjamo
svjetlošću projektirane valne dužine. Takova nestatička grafika izvedena je s
materijalima ili na materijalima na način koji zahtjeva vrhunska znanja o
optici, svjetlosti, mikrotonerskoj strukturi te znanjao bojama. Unikatna
rješenja su pokušaj ostvarivanja garncije sigurnog proizvoda. Ne nabrajaju se
ovdje područja primjene, velik broj rješenja. Naglašava se individualno
rješenje za svaki slučaj posebno. To je odmak od bilo kakovog standarda.
Jedinstvenost svakog rješenja u primjeni daje više sigurnosti nego što je za
taj isti princip istaknuto negativno svojsvo: Korisnik nezna „po ćemu
razlikovati orginal od krivotvorine“. Ipak, korisnik će prepoznati novu
vrhunsku primjenu holografije, mikroleća i prelijevajuće boje što je preskupo a
da bi se u avanturu imitiranja takovih tehnika upusti krivotvoritelj.
Slika 1. podložna
slika avionskog krila
Slika 2. tekstualna
informacija 1.
Slika 3. tekstualna
informacija 2.
Prema naslovu ovog izvještaja, diskutira se slika koju ne vidimo ako nemamo
sve dijelove zamišljenog projekta: Program stohastičkog slaganja rasporeda
slikovnih elemenata, materijal sa mikrolećama, parametre integriranja pri
kreiranju prostorne slike. Program slaže slikovne elmente po algoritmu koji
koristi generator slučajnih brojeva. Inicijator rasporeda slučajnog niza može biti
neka veličina koja idividualizira grafčki uradak ovisno o nekoj značajki
krajnjeg korisnika. Već to daje unikatnost svakoga rješenja. Rad s mikroećama
nije jednostavan a svako rješenje iziskuje solidan angažman specijalista.
Mikroleće bi se mogle dati unikatno napraviti za veći i osjetljiviji zadatak.
Komercijalno su to materijali sa 100, 75, 50 mikroleća po inču, naprimjer. U
praksi su tu uvijek odstpanja pri spajanju dva materijala a paraetri su:
temperatura, vlaga, tehnika nanošenja boja. Kreiranje prostorne slike, kao
naprimjer stvaranje doživljaja da je slika ispred materijala na kojem je realno
napravljena, svojstveno je samo osobi sa velikim iskustvom. Ukjučeni su mnogi
parametri: željena udaljenost gledanja plvajuće slike, parametri prostrnosti u
flip-flop doživljaju ili u sfernom prostornom prikazu.
Slika 4. integrirana
slika za reprodukciju sa mikrolećama
Izvedeni primjer je integracija četiri nezavisne slike. Dvije su sa tekstom
koji se izmjenjuje ovisno o kutu gledanja, treča je neka uobičajena slika
(pogled kroz prozor aviona u letu iznad alpi) koja je podloga ali sa poznatim
sadržajem. Zadnji element je dodatak incijala koji se pojavljuje u prostoru
ispred otska. Primjer kao ilustracija istraživanja optčkih mogućnosti primjenom
mikroleća je potvrda da se integrirana slika
(slika 5.) ne može detektirati,
razlučiti ako nam nisu poznati svi parametri stvaranja slike. Konači proizvod
je spoj slike 5 sa mikrolećama a vidljiva je svaka slika posebno. Namjerno je
ovdje upotrebljena veoma gruba rezolucija mikroleća kako bi se ipak „nešto
vidjelo“ unuta integrirane slike ako se slika5. gleda pod povećalom.
Preporučljiva zaštita s ovakovom tehnikom koristi nekoliko puta veće
rezolucije. Tada je odsutna taktilnost konačnog proizvda. Interna rezolucija
slika se penje i na brojeve od tisuću piksla po inču. Skaniranje slike neće
dati nikakove upotrebljive predloške čak kada bi na raspolaganju bili mateijali
sa istim mikrolečama. Interna rezolucija integrirane slike uvjek će dati sliku
sa jakim moireom a tada je sav postupak krivotvorenja bezvrijedan.
Posebne boje i nove zaštitne tehnike tiska
U nastaku je dodatak sa diskusijom o eksperimentma korištenja promjenljivih
boja s kojima se izvedu pojedini slojevi slike. Pretpostavimo li da je slika
„pogleda na krilo aviona“ realizirana sa bojama koje su nevidljive u dnevnoj
svjetlosti a vidljive samo u prostoru ultravioletnom ili infracrvenom, tada se
pojavljivanje te slke ispod mikroleće može realčizirati samo ako imamo uređaj
sa takovim valnim dužinama. Kompleksnost nastaje kada se realizira slika sa
vidljivim bojama koje u UV ili IR svjetlu mijenjaju boj. Integrirana slika s
takovim bojama nikako se ne može skairati na razini točnosti veličine piksla pa
i kada bismo imali na rasplaganju specijalizirane skanere samo za takove
svjetlosti. Naglašavanje „točnosti veličine piksla“ je povezana sa zahtjevima
mikroleća za koje se mora poštivati periodićnost izmjena pojedinih sastavnih
slikovnih elemenata.
Ove tehnike su u primjeni nove. Na novčanicama se primjenjuju (eksperimentalno
od 2005.) jajolike mikroleće pa se interne slike mogu gledati, a time i
razlučiti, sa nekoliko nagibnih kutova gledanja.
U stravranju orginalnih grafike koriste se spot boje. Novost je da takove
boje mogu biti napravljene i za digitalni tisak. Za sada se to kod nas jedino
izvađa u FS-u na digitalnim deseterbojnim strojevima Xeikon. Namjera nam je
proširiti diskusiju na cjelokupnst tiskarske industrije, grafičke tehnlogije i
grafičkog dizajna. FS grupacija, zamišljena početkom 90-tih, imala je namjeru
potpomognuti razvoj, osnažiti informiranost, ponuditi gledanje unaprijed - u
21. stoljeće te ponuditi ekspertna
rješenja unutar tiskarstva. Predvidjeti
i pogledati u budućnost moguće je jer se događaji koreliraju sa promjenama u
računarstvu a to znači da je informatika i računala baza svih razvojnih ulica i
raskršča u tiskarstvu. Istraživanja i njeni rezultati su primjenjeni na mnoge
vitalne dokumente pa i na naš novac Kunu. Svaki današnji dokument ili
vrednosnica prolazi kroz nekoliko tiskarskih tehnika. Najstarija i još uvijek
respektabilna je intaglio tehnika a koju, nažalost, nemamo u pogonima grafičke
idustrije hrvatske. Ostale značajne zaštitne tehnike se imitiraju tako da je
većina naših vrednosnica plod izvedbe pojedinih faza u nekoliko zemalja.
Digitalni tisak je morao zauzeti svoje mjesto u grafici pa se je dosadašnji razvoj usmjerio na
procesne CMYK boje s kojima se postiže reprodukcija za gotovo sve slučajeve
doživljaja obojenja. Sadašnje stabiliziranje najrazličitijih tehnika u
digitalnom tisku otvara novo područje primjene a to se, u smislu ovoga
izlaganja, u prvom reduodnosi na primjenu spot boja. Primjena je i izvedi
logotila velikih naklada gdje se traži stabilnost nijanse ojedinih boja.
Paralelno su razvijene i boje koje se odazivaju pod djelovanjem UV svetla.
Pokazalo se je da gotovo sve boje u digitalnom tisku imaju izvjesnu komponentu
UV ponašanja kakvo je interesantno u području zaštitnoga tiska. Naglašavanje
potrebitosti uvođenja digitalnog tiska u prostor zaštite je zasnovana na
neospornoj prednosti tog tiska koje je
riješilo izradu individualiziranog otiska. Svaki ponovljeni otisak može imati
vlastiti dodatak kao naprimjer: portret, broj, barkod, linijsku ili piksel grafiku, promjenu u tekstu. To
svojstvo digitalnog otiskivanja se može iskoristiti tako da se podaci vuku
paralelo iz baze podataka sa podacima generiranim neposredno prije otiskivanja
nekim algoritmom koji je sastavni dio programa za realizaciju zaštitne grafike.
Nadalje, u sve te indivudualizacije se mogu ukomponirati algoritmi stohastičke
i fraktalne grafike što u znatnoj mjeri osigurava individualnost pokrenutu
nekim podatkom iz sadrđaja grafičkog uradka.
Područje spot boja za digitalni tisak je posve neistraženo tako da se
eksperimentalni rezultati i analize otisaka za Xeikon dostavljau u središnji
pogon proizvodnje boja. Glad za novim patentima je povećana budući da se radi o
metodama, i novim načinima nanošenja takove spot boje na različite materijale:
drvo, tkanina, karton a što nije u do sada poznato u objavljenim standardima.
Ne postoje baze podataka o ponašanju takovih obojenja, niti informacije o
transformaci boja u prostore nevidljive za naše oči. Novija istraživanja su
ponudila „HSB stup“ (*3) putovanja boje od ponašanja obojenja na dnevnoj
svjetlosti do skaniranja u UV svjetlu. Takav zapis koji precizno objašnjava
korake mješanja i zamjene osvjetljenja može poslužiti u apsolutnom dokazu
autentičnosti nekog grafičkog uradka. Digitalne zaštitne boje nisu na slobodnom
trištu osim transparentne boje koja bi se mogla imitirati sa nekim drugim
tehnikama tiska. Međutim, i za tu boju je definran HSB stup kako bi se u
sluačaju izvanredne provjere mogla utvrditi autentišnost otiska.
Zaključak
Rastvaranje slike preko postupka definiranim piksel grafikom, pokrenule su
primjene integriranja slika u jedinstven sustav zaštite grafičkog proizvoda.
Ovdje su dati primjeri samo vezani za tehnologiju sa mikrolećama. Pridružvanje
takovog proizvoda osobama, robi ili događanjima je jedan od načina provjere
njihove autentičnosti. Tehnika s mikrolećama se kombinira sa drugim današnjim
rješenjima zaštite. Najčešći su RFID (radiofrekvencijski indentifkator) i
holografija. Budući da svaka o tih tehnika ima svoje poručje efikasnosti a i
svoje sabosti u postupcima reprogramiranja i imitiranja, prijedlog je
objediniti nekoliko tih tehologija na istom prozvodu koji ima pretenziju da
zaštiti ljude, materijale, proizvode i njihovo kretanje.